29 juni

29 juni 2020 - Exmouth, Verenigd Koninkrijk

Om 6:00 word ik wakker van de vogels, flink nieuwsgierig naar wat de dag gaat brengen en ik kan niet meer slapen. Om 7 uur ga ik er uit om te douchen en rond 8:00 ontbijten we even snel wat. We pakken onze tassen in en lopen naar dr bus die ons komt ophalen. We rijden 15 min naar een pier in het water en krijgen daar wat informatie. We worden opgehaald met een speedboot en vervolgens afgezet bij de grote boot. We krijgen eerst wat te ontbijten en een kop koffie. Er worden wat dingen verteld en er worden spullen uitgedeeld zoals wetsuits en flippers. Ik heb mijn eigen snorkel mee en trek een wetsuit aan, de boot begint langzaam harder te varen en na zo’n 40 minuten mogen we met de eerste groep van 10 het water is voor een oefen snorkel. Al snel volgt de 2e groep van 10 en ook een van de crewleden komt mee het water in. Ze wijst een aantal bijzondere vissen aan en na 30 minuten klimmen we weer aan boord. De captain krijgt een seintje dat het vliegtuig zojuist is opgestegen en opzoek gaat naar whale sharks. De boot volgt het vliegtuigje en na ongeveer een uur hebben ze er meerdere gevonden. Snel iedereen zijn flippers aan en naar de achterkant van de boot. De eerste groep gaat met een van de crew leden het water in en al snel volgen wij. We zwemmen met 2  groepen van 10 en op een whaleshark van 10 meter is dat perfect. Iedereen is in het water en Sarah van de crew roept Heads in the water!! Hij zwemt vlak voor ons langs! Zo’n 3 meter van ons af. Dat is de afstand die we moeten bewaren aangezien de haai kan schrikken en gevaarlijk snel kan omdraaien en stroming kan veroorzaken hiermee. Hij zwemt op zijn gemak aan de oppervlakte en wij zwemmen aan de zijkant met hem mee. We mogen hem 15 minuten volgen en hij vind het prima met alle mensen om hem heen. We mogen dus zo ver zwemmen als mogelijk en de boot volgt de groep terwijl de andere groep weer uit het water is opgepikt. Na een tijdje duikt de haai naar beneden en verdwijnt hij langzaam in de diepte. Het is zo’n 45 meter diep hier en ook wij klimmen weer aan boord. We gaan 8 keer het water in en zwemmen met 6 verschillende walvis haaien. Dit is volgens de crew zo ontzettend bijzonder dat de walvis haaien zo lang dichtbij ons willen blijven en dat we er zo veel zien.  Bij de laatste duik komen we boven en 2 mensen die bij ons in de groep zaten zwemmen naar me toe. Ze vertellen me dat er net een ander soort grote haai vlak achter me zwom en me rustig volgde op een halve meter afstand voor een paar minuten. Wat een vreselijk eng idee en wat blij ben ik dat ik hem niet gezien heb!! Ze zullen nooit met opzet mensen aanvallen en al helemaal niet in een groep maar je weet het nooit😬. Het is een ongelofelijk bijzondere dag en de crew doet er alles aan om het zo geweldig mogelijk te maken voor ons. Ze zijn heel persoonlijk en vertellen veel over de dieren hier. In de verte zien we een aantal walvissen en ook pijlstaart roggen hebben we gezien. Om 15:00 zijn we terug bij de pier en brengt de bus ons terug. We kijken onze gopro filmpjes terug, nemen een douche en gaan lekker relaxen met een glas wijn. Savonds kijken we film met de groep en gaan we rond half 11 naar bed. Echt een once in a lifetime experience dit! En wat geweldig om dit met zo’n leuke groep te doen